Bila Mama-mama Pergi Ke Cross Country Skiing Di Kanada

Minggu lepas, bersama kawan-kawan berhajat mencuba aktiviti musim sejuk.  Hanya pada musim sejuk sahaja boleh bermain permainan ini.  

Apa itu ? Skiing ⛷ 

Koleksi Sitikb

Koleksi Sitikb

Koleksi Sitikb

Koleksi Sitikb

Koleksi Sitikb

Koleksi Sitikb

Koleksi Sitikb


Lepas hantar anak-anak ke sekolah terus drive ke Onion Lake Cross Country Trails bersama dua orang rakan bersama saya. Kami berkonvoi sebanyak 3 kereta. 

Daripada malam sampai petang tadi masih lagi salji turun lebat. Terasa blur penglihatan ketika memandu. Sungguh .. tak tipu !

Onion Lake merupakan kawasan cross country skiing.  Kawasan ini dibina bila pun saya tidak tahu tapi saya tahu sudah berpuluh tahun usianya.  Hebat cara mereka mengekalkan tempat skiing.  Kemas dan bersih…

Skiing ini berbeza sedikit daripada downhill skiing.  Daripada kasut sehingga lah tongkat yang saya pegang tu..😅

Hari ini saya cuba untuk 3 km.

Sebenarnya, untuk cross country saya mencuba sebanyak 2 kali.    

Tetapi untuk kali kedua, hanya saya dan tiga lagi yang ingin pergi.  Dua orang rakan saya ini sememangnya sudah mahir dengan skiing.  Maka, saya dan seorang lagi yang merupakan kali pertama ke sini.

Dua orang rakan saya iaitu Alyson dan Samantha sangat banyak membantu dalam melatih saya dan kawan-kawan saya yang lain dalam skiing.  Wahaahahah…😂

Bercerita tentang pengalaman skiing.  Ini merupakan pertama kali saya mencuba cross country.  Dan, saya pernah mencuba downhill skiing di Shames Mountain Terrace. Namun, anak-anak dan suami lebih menyukai downhill skiing berbanding saya yang meminati cross country skiing. 

Ia lebih relax namun banyak menggunakan keseluruhan otot-otot badan.  Daripada otot leher sehinggalah ke kaki. Korang bayangkan lah kalau tergolek. Hahaha… sebab itu ramai kawan-kawan saya kata hanya nak cuba sekali sahaja. Sebab sakit satu badan.  Oh, kesian kawan-kawanku.  Sebab saya yang nak sangat pergi kan…hahhahaha

Namun, kadang-kadang terfikir juga untuk mencuba lagi downhill skiing..hahhahah.. nak rasa menari atas gunung macam Umar dan Lana lakukan. Best tau ! 

Ok.. berkenaan sewa pula. Harga untuk sewa perkakasan ialah CAD 20 dollars.  Sebab saya pertama kali jadi saya ambil kelas iaitu tambah lagi 10 dollar.  Sekiranya, kepada sesiapa yang ada  ski boots 🎿 dan ski binding.  Boleh sahaja meluncur di trails secara percuma.  Tiada bayaran dikenakan untuk masuk ke sini.

Ada juga yang pergi ke sini waktu malam,  Samantha salah seorangnya.  Beliau memang berani… Canadian kan… tetapi nak datang malam boleh ! Gunakan perkakasan sendiri.  Kalau boleh datang lebih daripada dua orang bila pergi skiing.  

Sebab, kadang-kadang ada binatang buas…

Tak percaya ke ? Ini kan hutan.. hutan tebal.  Jangan ingat sebelah sana tu bandar.  Kan saya kata saya tinggal dalam kawasan hutan. 😂  Memang tak tipu..

Semasa kami selesai skiing, duduk dalam lounge dan makan tengahari sambil bersembang.  Masa itu, Samantha bercerita tentang ibu dan kawannya telah masuk ke hutan hiking pada dua minggu lepas. Terserempak dengan sekumpulan serigala..  adoiilah ! Habis semua makanan dia lepaskan kepada serigala itu.  Saya mendengarnya dengan ternganga… macam dalam movie ! Samantha hanya tergelak melihat reaksi saya.  Katanya sebab musim ini serigala mula sangat lapar.  Betul juga.. musim sejuk susah cari makanan.

Haaaa…. Begitulah cerita nya…  lepas bermain kami melepak. Penat tau !

InsyaAllah, ada rezeki  … saya pun nak try waktu malam.  Tunggu salji turun.  Bila salji banyak maka jatuh tidak sangat terasa sakitnya.  Memang ada perancangan dengan Sam dan Alyson.  Nantikan ye…Hihihi

Begitulah…. Maka, jagalah dengan sebaiknya hutan ini. 

Setahu saya, kebanyakan negara 4 musim ada kawasan untuk bermain sukan ini.  Malaysia 🇲🇾? Memang tak adalah….


0 ulasan